Monday, April 6, 2015

Hvorfor jeg valgte å ikke studere i utlandet

Studier i utlandet

-Av Thomas Søyland


I 2009 var jeg og fruen 19 år. Vi ville reise, men vi visste ikke helt hvor. Som mange vaklende tenåringer vurderte vi å studere i utlandet. Ex phil og Ex phac. Tenk å ta nødvendig skolegang og på samme tiden oppholde seg i tropiske strøk. Fantastisk, eller hva?

Idag er jeg utrolig glad for at vi ikke studerte i utlandet, og unner heller ingen andre å gå i den fella. Her er begrunnelsen.



 Tenk selvstendig

De filosofiske fagene Ex phil og Ex phac har som formål å lære deg bl.a:
-se på en sak fra flere sider
-tenke selvstendig

-gå egne veier


Å lære dette via utenlandstudier er noe av det mest paradoksale du kan gjøre. Ved å studere i utlandet gjør du det stikk motsatte av å tenke selvstendig og gå dine egne veier. Du følger et program som andre har satt opp for deg, driver rundt i havet som en paralysert blekksprut og skaper overhodet ingen egne opplevelser.



 

En studie i livet

Egentlig ønsker du å se verden, gjennom dine helt egne unike opplevlser. Har jeg rett?
Min oppfordring til deg er da. Gro litt bein i nasen, ta deg sammen, finn på noe eget og gjør det du egentlig vil. Reis. Reis på ordentlig!

I stedet for å studere i utlandet, reiste jeg og kona på ordentlig. Vi dro 2 mnd til Hawaii, kjøpte en kassebil, sov i den, surfet bølger helt alene, tok dykkersertifikat, gikk på episke fjellturer og viktigst av alt. Vi prøvet og feilet (hardt) i voksenlivet. Helt på egenhånd.



Hawaii studier i livet
Selvstendig reise til Hawaii gav oss mye mer enn studier i utlandet noen gang kunne gjort.
Det er jeg fullstendig overbevist om.


Les om vår reise til Hawaii her: Memories from Hawaii 




P.S. det glemte jeg nesten, vi forlovet oss også på denne turen :D




No comments:

Post a Comment